Ahad, 29 Januari 2012

Nota Hati >> Kenduri Perkahwinan

Banyak hal kekurangan yang boleh dibicarakan tentang kekurangan yang dapat dilihat dalam perjalanan sebuah majlis kenduri perkahwinan~ Memang ia suatu yang besar dan berat, dan hanya mereka yang berjiwa besar dan bersedia boleh menjalankannya dengan baik.

Di satu sudut, sebenarnya aku benci untuk mendengar umpatan-umpatan tentang kekurangan yang dilihat. Walaupun ia hadir daripada mereka yang aku sayang. Tak elok sebenarnya.

Di satu sudut pula, aku lihat umpatan-umpatan ini harus dilihat sebagai kritikan-kritikan yang membina. Sesungguhnya setiap kritikan itu tersirat seribu pengajaran yang kita boleh manfaatkan. Yang buruk itu harus dijadikan sempadan, tetapi perlu dielakkan daripada dielakkan sumber kebencian dan keluhan. 

Bagi aku, keburukan orang perlu kita elakkan daripada ingati, sebagaimana kita mahu orang lain melupakan keburukan diri kita. 

Entahlah, bila asyik mendengar umpatan tentang isu yang sama. Aku akui kesabaran hati aku sangat teruji. Sakit bangat sihhh. Namun begitu, aku faham sangat yang mereka ni sudah cukup trauma dengan apa yang terjadi.

Trauma tak harus dijadikan alasan
Bila kita selalu berbicara tentang keburukan orang, maka bertambah sukarlah kita melihat keburukan sendiri. Inillah sifir yang aku pegang selama ni~


kawan yang setia