Sabtu, 28 Januari 2012

Aspirasi Takwa

Kenapa Aspirasi Takwa?
Berat sebenarnya hati saya untuk menulis post ini. Maklumlah apa yang diertikan oleh tajuknya pun sudah berat sebenarnya. Apa-apapun dalam catatan post kali ini saya cuba bercerita kenapa saya merubah identiti blog saya dari sudut capaian url dan tajuknya sekali.

Aspirasi menurut pandangan saya adalah bermaksud keinginan dan jika dirujuk dalam kamus ia disebut sebagai keinginan yang kuat (untuk mencapai, mengadakan, dan lain-lain sesuatu) atau dalam bahasa lebih ringkas sebagai cita-cita.

Taqwa yang saya maksudkan pula adalah rasa takut dan sayang saya pada Allah, tuhan mencipta seluruh alam. Menurut Syara', Taqwa bererti : "Menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah Ta'ala dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat"

Tuntasnya, Aspirasi Taqwa membawa maksud keinginan untuk merasa takut dan sayang pada Allah, dengan melakukan suruhan dan meninggalkan larangannya ikhlas hanya kerananya. Sesungguhnya dalam penulisan blog, harapan saya dapat  mencapai aspirasi taqwa.

Saya percaya. Saya percaya dengan menulis saya dapat memuhasabah diri saya, melihat kekurangan dan kelebihan saya. Mengkritik kesilapan yang saya lakukan dan memberi teguran kepada mereka yang saya fikir perlukan nya. Semestinya dengan blog, kita boleh berkongsi dan menyebarkan kebaikan dan kebenaran.

Ayuh berAspirasi Taqwa
Saya menyeru sahabat-sahabat saya untuk bersama-sama saya beraspirasi takwa. Sesungguhnya taqwa adalah satu tahap keimanan yang harus di capai semua manusia. Takwa adalah fitrah yang ditetapkan buat untuk manusia oleh Allah. 

Dengan mencapai takwa, insyaAllah kita akan mencapai kebahagiaan hakiki. Walau diduga seribu ombak dugaan, kita akan sentiasa mengikat hati kita kepada Allah. Sepedih manapun dugaan yang kita hadapi, hati yang diselubungi dengan roh takwa akan merembes kemanisan iman. Kepedihan dalam perjuangan akan dengan kemanisan yang hakiki.

Ayuh sahabat-sahabatku! Kita pastikan hati-hati kita bercita-cita untuk bertaqwa pada Allah. Mengimpikan syurga Allah dalam setiap perbuatan kita lakukan. Menolak tipu daya dunia yang melekakan.Ayuh kita semarakkan iman didada!

Tegurlah saya~
Saya memohon supaya sahabat-sahabat yang melihat kelemahan yang terdapat didalam diri saya tidak berlengah-lengah untuk memberi teguran kepada saya. Sesungguhnya adalah sukar untuk memperbaiki diri bila kelemahan dalam diri sendiri tidak diketahui. Saya percaya dengan teguran yang diberi secara berterusan, saya dapat memperbaiki diri kepada lebih baik secara konsisten.


kawan yang setia