Isnin, 15 November 2010

Mentaliti kita nombor berapa?

merujuk pada rintahan doktor dibawah...
hati ku bertanya tentang kualiti yang aku miliki?
cukupkah?
selesakah?


(T_T)
tak mampu ungkapkan kekecewaan pada diriku sendiri...
masih malas...
banyak bertangguh...
sedang kesedaran yang dimiliki menggunung tinggi...
tapi hasih tindakan "very2 bad..."
Ya Allah ampunkan daku...
Kuatkan aku...
sungguh begitu lemah jiwa ini...
layakkah aku menjadi penghuni syurgaMu...
Andai tiada redha Mu...
gagallah aku sebagai hambaMu...


(T_T)


*google translate memelayukan teks dibawah baca original di the star


Mengapa kita kiri dan mengapa kita akan terus meninggalkan ...
Dihantar oleh: MS Mohamad


Saya membaca sebuah artikel menarik hari ini tentang beberapa tokoh menangani keprihatinan mereka atas peningkatan lulusan perubatan UKM dan UM yang telah meninggalkan negara itu (MALAYSIA) untuk meneruskan amalan perubatan di luar negeri.


Setelah membaca berita tersebut selama 3 kali, aku menelefon seorang teman yang sangat dekat, MD (UKM) lulusan untuk meminta pendapatnya tentang bagaimana berita itu mungkin telah mempengaruhi dirinya. Ia telah bekerja di Singapura selama lebih dari satu dekad sebagai Perunding Bedah dengan sub-pakar tertentu


"Mengapa menjadi budak di negara anda sendiri, bila anda adalah raja di lain?" Dia menjawab.


Memang, jika orang ingin mencari alasan mengapa semua dari kami yang tersisa, baik setelah housemanship, setelah pakar, atau bahkan setelah sub pakar, dan sekarang, bahkan sebelum melakukan housemanship, mereka tidak perlu melihat payslip kami, atau kekayaan yang kita dapatkan di luar negeri, tetapi hanya untuk Sistem Perubatan yang telah membusuk dalam kebodohan kebodohan dan politik yang berpusat di Malaysia telah terkenal (dalam bidang perubatan).


Saya telah melayani sistem selama hampir 2 dekad kerjaya saya, menunggu untuk meningkatkan begitu lama, dan hanya menemukan diriku putus asa, berhenti dengan notis 24-jam dan melayani di luar negeri. Sistem ini, menurut pendapat saya, menjaga doktor, sejak awal kerjaya mereka sebagai Pejabat House ke hujung itu, di keutamaan paling bawah. Ketika saya masih bekerja di sana, doktor begitu diperlakukan dengan buruk, sementara jururawat dan pembantu perubatan yang sangat kuat kami.


Saya masih ingat hari-hari ketika saya lakukan melihat pesakit dan pusingan sebagai MO, sedangkan jururawat kakitangan akan memikirkan perniagaan mereka sendiri, setelah sarapan di pantry, atau gosip berbual di waktu luang mereka sendiri. My House Pegawai kemudian akan harus melakukan hanya semua tenaga kerja-kerja, sampai sejauh mana tatacara menitis intravena, dan melayani ubat-ubatan. Jika saya mengharapkan para jururawat, pesakit-pesakit saya sudah meninggal, atau pekerjaan akan terlalu lambat atau tidak lengkap dilakukan.


Ketika saya adalah seorang Officer House, aku harus lari ke tingkat 4-5 hanya untuk meninjau penyelidikan darah pesakit demam berdarah meninggal. Staf persekitaran baik akan menjadi tempat di sekitar, atau akan mengatakan bahawa dia sibuk atau jawapan saya waktu itu (lebih sibuk daripada doktor?):
"Doktor nak Cepat, doktor sendirilah turun, gaji doktor BANYAK Lagi Dari Saya"
Bahkan ketika saya masih Spesialis, para jururawat kakitangan harus dipanggil lagi dan lagi hanya untuk memastikan rancangan pengurusan bagi pesakit akan dilakukan. Aku sudah digunakan untuk jawapan dari mereka:
"Aku sibuk dengan sesuatu yang lain"
"Shift saya sudah berakhir"
... Itu rutin bagi saya.


Para Pembantu Perubatan lebih buruk. Mereka akan bersembunyi di balik 
atasan mereka yang disebut, Ketua Pembantu Perubatan. Mereka merasa bersembunyi di belakangnya akan membuat mereka tidak berada di bawah bidang kuasa kita, bahawa kita tidak mempunyai kuasa untuk mengajar mereka dalam menguruskan pesakit, bahawa mereka mempunyai kekuatan untuk menguruskan sendiri sendiri. Saya telah melihat mereka memberikan ubat tidak seperti yang kita ditentukan, melakukan prosedur tanpa pengetahuan kita, seolah-olah mereka adalah sebenarnya "Doktor". Mereka berada di dunia mereka sendiri, dan kita harus melakukan pekerjaan mereka, mengambil darah, pelabelan sampel, dan bahkan membersihkan alat daripada prosedur yang sudah kita lakukan.


Oh, tapi perkhidmatan mencintai grup ini. Mereka bahkan membiarkan mereka menjalankan klinik sekarang, bukan upgrade klinik sudah dijalankan oleh doktor. Kerajaan merasa bahawa MA sangat penting dan tidak boleh diperlakukan dengan buruk oleh mereka doktor buruk yang besar. Suatu kali ketika saya masih menjadi RSUD Medical Officer, saya melakukan penghantaran bayi. MA berkeras bahawa saya mengeluarkan kereta saya yang blok-parkir keretanya. Aku dijawab melalui telefon bahawa aku sedang sibuk.
Dia datang ke ruangan kerja dan berteriak "* Semua pun sibuk jugak Orang, doktor macamlah Yang seorang sibuk!"


Ini adalah menghina bahawa MA atau tuntutan jururawat kakitangan bahawa mereka sibuk, sibuk seperti doktor? Sebagai Doktor Malaysia, aku bahkan bekerja selama 72 jam lurus. Saya telah mengalami bekerja sampai 6 bulan putri lama saya tidak mengakui aku di akhir minggu.


Apakah itu betapa sibuknya mereka? Saya sangat yakin bahawa mereka begitu sibuk, bahawa mereka hanya boleh menghabiskan 2 jam di warung Mamak di sisinya, atau hanya boleh meninggalkan di 17:10 bukannya 5, atau hanya boleh mempunyai 1 jam makan siang.


Para kakitangan pengurusan buruk. Saya mesti mengemis dan memohon agar saya boleh mendapatkan tuntutan saya on-call, dari RM25 pada 48 jam kerja. Sementara duduk di pejabat ber-AC, mereka akan pada masa lapang mereka sendiri, proses panggilan saya tuntutan sehingga saya akan menerima mereka dengan dekad seterusnya.


Kesihatan negara bahagian atau Pengarah Rumah Sakit hanya akan memberikan inspirasi berbicara lain (dari omong kosong) pada usaha pasukan dan keindahan kerja sama tim.


Itu adalah bagaimana doktor Malaysia yang dirawat di sektor kerajaan: tanpa menghormati, tanpa martabat dan tanpa makna. Mengapa?
Itu kerana kita terikat dengan etika untuk mencuba yang terbaik untuk menyelamatkan nyawa, walaupun bagaimana diperlakukan buruk kita. Kita tidak punya waktu untuk aduan kerana kita terlalu sibuk atau lelah, dan kami lebih suka menghabiskan masa berharga rehat atau melihat orang yang kita cintai. Beban berusaha untuk menyelamatkan nyawa ada di bahu kita sendiri. Tidak ada jururawat MA atau Staf akan bahu dengan kami. Mereka mempunyai bos sendiri: Sisters, ibu-ibu, atau Ketua MA, yang huraian tugas adalah untuk memastikan bahawa doktor buruk besar tidak akan meminta bawahan mereka untuk melakukan pekerjaan tambahan.


Ini adalah bagaimana Jabatan Kesihatan Malaysia telah melayan doktor mereka. Saya sangat yakin bahawa dalam mana-mana dan setiap doktor, ada kesabaran perlahan-pembakaran dalam melayani orang-orang Malaysia, yang pada akhirnya akan luntur dan menyebabkan mereka menyerah untuk melayani tempat yang melayan mereka lebih baik.


Seorang rakan sedikit yang lulus dari Inggeris memilih untuk melayani sana:
"Bayarannya lebih, dan kita akan mendapat rasa hormat kita layak"


Lain bekerja di Brunei:
"Di sini jururawat kakitangan hormat doktor Malaysia, dan mereka sangat kooperatif" (Dia akhirnya berkahwin satu)


Beberapa adalah perunding di Singapura (bekerja dengan saya):
"Di sini kita dilayan dengan baik, kita hujung tombak pengurusan, dan setiap orang melakukan pekerjaan mereka untuk yang terbaik daripada kemampuan mereka".


Beberapa bahkan menikmati bekerja di Indonesia:
"Pekerjaan-beban mengerikan kerana ada ramai pesakit, tetapi kami sudah sangat dihormati oleh setiap anggota rumah sakit" (Mereka mempunyai berhijrah di sana selama hampir satu dekad)


Saya yakin bahawa orang akan melihat doktor sebagai individu yang haus kekuasaan yang ingin menjadi bos di rumah sakit. Percayalah, setelah lulus 6-7 tahun di sekolah perubatan, mendapatkan STRATA, dan kemudian Masters, dan SUBSPECIALITY, anda akan mengharapkan tahap hormat dan yang dianggap penting. Kami cuba yang terbaik untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit, atau membuat yakin dia hidup hari lain. Adakah terlalu banyak untuk meminta dari sistem yang kita penting?


Saya mendapati bahawa Malaysia adalah satu-satunya negara yang membuat hidup doktor 'sengsara dan diperlakukan seperti sampah. Ini tidak pernah tentang membayar di tempat pertama. Ini adalah tentang perlakuan kita mendapatkan dan janji-janji politik yang berasaskan palsu. Adakah anda tahu bahawa melingkar disebut tentang doktor boleh berlibur setelah bekerja 24 jam lurus dikeluarkan Julai 2009 belum dilaksanakan? Adakah anda tahu bahawa kenaikan UD 41-44 tidak melibatkan setiap doktor dalam perkhidmatan kerajaan?


Kami sedang menunggu perbaikan. Kami telah menunggu lama ketika kami bekerja dalam sistem. Entah di mana kami memutuskan untuk pergi dan menunggu di luar sistem. Sampai perubahan sistem, kami akan terus bekerja di luar negeri, di negara-negara yang menghargai kita. Percayalah, Malaysia-lulusan doktor dianggap sangat terampil dan kompeten di negara-negara jiran, dan menguras otak 15% lebih signifikan dari yang anda fikirkan.
Kami akan kembali apabila sistem memprioritaskan kita dan memberi kita kualiti hidup kita layak.


Jika tetap sama, Rumah Sakit Malaysia akan akhirnya harus jururawat Staf dan Pembantu Perubatan sebagai "Doktor", dan kita akan menghantar pesakit ke Indonesia untuk sebuah apendisektomi.


Mendengar suara kita. Kami tidak bercakap, tetapi biasanya akan beransur hilang dari konflik (dan terbang ke tempat lain).

kawan yang setia