Khamis, 1 September 2011

Refleksi ramadhan 1432 Hijrah.


Apalah aku buat sepanjang bulan puasa ni yea?

Tidooo..
Makannnn...
PES 2011...
Online...
Usrah....
Kem Permata Ihya' Ramadhan...
IHRAM IOA 2011...
Meeting...

tu la aku rasa agak frust dan rasakan telampau bayak perkara yang harus diambil iktibar dan muhasabahkan dalam kehidupan yang pasti sengkat ini...

pape pun, aku perlu banyak bersyukur sebab banyak diberi kesempatan untuk membuka minda dan mematangkan jiwa.



antara yang paling bermakna adalah ketika mengerakkan Kem Permata Ihya' Ramadan (kpir) sebagai PENGARAH....

banyak aku belajar.... antaranya...
SAY NO TO ONE MAN SHOW
program wajib ade backup plan, sebab banyak perkara yang luar dugaan boleh berlaku.
harus terus relevan, tenang, marah tidak membawa kita ke mana
rancangan strategik, penyelasan program yang jelas, skop tugas perlu jelas, dan setiap ajk perlu tugas yang specifik dan jelas
setiap program perlu memiliki roh islami yang menyerap dalam jiwa setiap ajk dan peserta
adakalanya kita keluar dari tempat kita rasa selasa, untuk bangkit roh yang layu adakalanya mati...
perbincangan semasa ke semasa antara pengarah, t.p. , master fasi, protokol, ajk ibadah... perlu diadakan...

Peluang berusrah dengan generasi wadah pula, cukup menyedarkan punca kelemahan gerakan dakwah masa kini....

selain itu juga, IHRAM bersama IOA Kelantan juga tidak kurang hebatnya...
cukup membuka paradigma minda aku yang sempit ini... peluang berinterasi bersama masyarakat Temiar di Post Pasik @ Seri Permai cukup menyedarkan saya betapa penting kita membimbing golongan yang terpinggir daripada tersebarnya roh Islam dan pembangunan fizikal.

Masyarakat Temiar di sana terdedah dengan penerapan budaya hedolisma yang sesat oleh pendakyah hipokrit cukup membimbangkan diriku.

Tetapi apa yang cukup menyentuh hati aku, kemesraan anak-anak kecil di sana dan keinginan mereka mendalami islam sebagai cara hidup mereka amat mengujakan aku. Aku melihat masa depan mereka akan terus bersinar dengan roh islam jika didedahkan islam secara konsisten dan berhikmah.

Pengalaman menyediakan Cak Raya' setiap hari pada waktu berbuka merupakan latihan tarbiyyah yang melatih diri. Memuliakan tetamu, iklas hati itulah antara yang paling penting memastikan gerak kerja penyediaan Cak Raya' berjalan lancar...

Mengenali masyarakat temiar tidak bermakna jika kita tidak mengenali bahasa mereka. di sini. aku listkan beberapa perkataan yang aku masih ingat...

aku-yik
kamu- hak
bapa- bapak
ibu - babok
anjing- cuok
babi - te'on
satu- ni
dua - nar
tiga - nek
*4.5,6... itu ikut bahasa melayu je

da xde mood da nak menaip... wassalam






kawan yang setia