Isnin, 15 Julai 2013

Bahaya Maggi Aka Mee Segera

Mee segerq telah menjadi makanan kegemaran yang diambil secara kerap. Ini kerana rasa nya yang enak dan senang disediakan. Hqkikatnya pengambilan mee segera secara adalah membahayakan kesihatan.

Disini saya senaraikan antara sebab kita perlu mengelak dari mengambil mee segera.

1. Penyerap nutrien
Mee menyerap nutrien daripada tubuh badan kanak-kanak berusia kurang 5 tahun

2.penyebab kanser
Salah 1 ramuan di dalam mee segera dipanggil 'Styrofoam' yang boelh menyebabkan kanser

3. Keguguran
Ibu yang mengambil mee segera ketika mengandung boleh mengalami keguguran kerana ia menganggu perkembangan anak dalam kandungan.

4. Makanan tidak berkhasiat
Mee segera kaya dengan karbohidrat,  tetapi tidak mengandungi vitamin, fiber dan mineral.

5. Sodium
Mee segera mengandungi sodium yang tinggi.  kandungan yang tinggi boleh mengakibatkan sakit jantung,  strok, tekanan darah tinggi dan sakit buah pinggang

6. MSG
Monosodium glutamat digunakan untuk menaikkan perasa. Bagi mereka yang allergic dengannya, ia akan mengalami sakit kepala, dan rasa tidak sedap badan

7. Berat badan berlebihan
Memakan mee segara boleh mengakibatkan obesiti.  Mee mengandungi lemak dan kandungan sodium yang tinggi,  yang boleh menyebab penyerapan (retention) air dalam badan. Ini akan menyebabkan obesiti.

8.pencernaan
Mee segera tidak baik bagi sistem pencernaan. Pengambilan secara kerap boleh mengakibat gangguan pada usus.

9. Propylene Glycol
Ia adalah bahan yang digunakan supaya mee tidak kering dengan mengekalkan kelembapan di dalamnya. Ia melemahkan sistem imunisasi badan.ia mudah diserap badan dan menganggu buah pinggang , hati dan jantung.

10. Metabolisma
Pengambilan secara kerap boleh menggangu kadar metabolisme badan. Ia disebabkan oleh kandungan kimia yang ada 9ada perasa, pewarna dan pengawet di dalam mee.

.p/s : belajar mengalih bahasa.. rujukan pada way2medicare.blogspot.com/2013/06/10-reasons-to-avoid-instant-noodles.html?m=1

kawan yang setia